fbpx
Timp de citire: 4 minute

În timp ce numărul de companii care au intrat în insolvență și/sau faliment a scăzut în ultimii ani, există numeroase analize conform cărora această tendință se poate cu ușurință inversa. Iar dacă se va întâmpla acest lucru, proprietarii de afaceri trebuie să fie pregătiți.

În același timp, cu toate că acest număr a scăzut, gradul de îndatorare a companiilor este în creștere. Acest lucru este relevant deoarece incapacitatea de a gestiona în mod eficient datoria și fluxul de numerar este principala cauză a falimentului. Pentru a ține sub control aceste aspecte, mai ales cel legat de gestionea fluxului de numerar, este foarte important să analizezi și să monitorizezi comportamentul la plată al clienților tăi.

Patru semnale de avertizare că o afacere are probleme

Pe parcursul activității de creditare a companiilor mari, am identificat câteva semnale care te pot alerta în legătură cu posibile probleme legate de gestionarea datoriilor și a fluxului de  numerar ale partenerilor tăi de afaceri.

1. Modificări ale comportamentului de plată

Este un semnal negativ important dacă o afacere încetinește brusc plățile către furnizorii săi sau, mai rău, către companiile de utilități. Este adevărat că unele companii practică, în mod obișnuit, o politică de plată cu întârziere a facturilor, dar este întotdeauna un semn rău dacă nu plătesc pentru apă, lumină sau gaze. Acesta este de departe semnalul cel mai probabil că o afacere care se confruntă cu dificultăți, deoarece indică o problemă gravă de flux de numerar.

2. Datorii la bugete

Dacă societățile nu plătesc impozitele datorate bugetului de stat, aceste sume se adună rapid, de la o lună la alta. Statul va fi întotdeauna pe primul loc pe lista de așteptare pentru a-și recupera creanțele de la o firmă în lichidare, lăsând foarte puține sume la dispoziția celorlalți creditori.

3. Procese în derulare

Dacă o companie se judecă în instanță cu o altă afacere pentru facturi neachitate, aceasta ar putea indica o problemă privind fluxul de numerar. Deși această situație nu indică întotdeauna probleme financiare, trebuie să fii atent și să investighezi mai departe. Urmărește cu atenție evoluția acestei companii și a proceselor în care este implicată pentru a putea reacționa din timp.

4. Falimente anterioare

Dacă proprietarii de companii au fost implicați în falimente anterioare, în special recente, acest lucru crește, de obicei, riscul de insolvabilitate viitoare. Un proprietar de afaceri care a trecut deja printr-un astfel de proces, este foarte probabil să accepte mult mai ușor încă un faliment pentru actuala companie.

Dacă apar unul sau mai mulți dintre acești factori, probabilitatea falimentului este destul de ridicată. De asemenea, reține că, atunci când o companie intră în faliment, acest incident nu rămâne izolat. Un faliment va avea efecte în lanț, mai puternice sau mai ușoare, la nivelul tuturor partenerilor de afaceri ai companiei respective.

Patru moduri de a gestiona eficient datoriile companiei

Administrarea eficientă a datoriilor companiei și evitarea restanțelor te poate salva de la faliment. Iată patru sfaturi pentru a ține propriile datorii și gestionarea fluxului de numerar pe drumul cel bun:

1. Plătește facturile la timp

Nu folosi nici un motiv pentru a nu plăti furnizorii la timp. Dacă nu plătești în timp util, îți deteriorezi în mod inutil relațiile comerciale și acumulezi datorii restante. Mai mult, dacă rămâi prea mult în urmă cu plata daoriilor, furnizorul poate bloca livrările și te poate acționa în justiție.

Bonitatea ta în fața creditorilor va avea de suferit dacă se va întâmpla acest lucru, ceea ce te va aduce și mai aproape de insolvență. Dacă anticipezi probleme în plata datoriilor către furnizori, fii sincer cu partenerii tăi. În cele din urmă, este și în interesul lor să te ajute, astfel încât să-și securizeze recuperarea datoriilor.

2. Plătește datoriile către bugete la scadență

Ultimul lucru pe care îl dorești pentru afacerea ta este o poprire pe conturi. Dacă furnizorii tăi află de aceste probleme, probabil se așteaptă să nu le plătești nici lor.

Asta nu inseamnă că o poprire este o pedeapsă cu moartea pentru afacerea ta, dar nu vrei ca problemele să se rostogolească, iar cu statul se pot rostogoli repede. Dacă întârzii plățile, fii proactiv. Discută permanent și rămâi în relații bune cu cei responsabili.

3. Ai grijă de bonitatea în fața creditorilor

Reputația sau comportamentul la plată reprezintă un instrument vital pentru succesul afacerii tale. Fii atent la aceste aspecte, plătește la timp datoriile, astfel încât să beneficiezi de condiții mai bune in partea creditorilor.

4. Adună un fond de rezervă pentru situații neprevăzute

Nu presupune niciodată că cei mai buni și mai mari clienți nu vor avea probleme financiare. Dacă se confruntă cu dificultăți financiare, trebuie să fii pregătit cu un fond de rezervă. Planifică din timp și constituie rezerve atunci când profitabilitatea îți permite. Cei mai buni proprietari de afaceri sunt pregătiți pentru ce e mai rău.

Cunoașterea clienților și a furnizorilor, a obiceiurile lor, a persoanelor de contact și a istoriei lor financiare te poate ajuta mult în depășirea problemelor. Posibilitatea de a trimite un e-mail sau de a da un telefon persoanelor de decizie pentru a elimina orice confuzie sau a răspunde la orice întrebare pot fi vitale pentru o înțelegere corectă a unei situații.

Dacă lucrurile devin problematice, o relație sinceră și transparentă cu partenerii de afaceri poate ajuta și poate contribui la minimizarea pagubelor potențiale cauzate de un faliment inevitabil.

Procesul de faliment este lung și obositor. Deși nu există nici un remediu absolut pentru evitarea efectelor falimentului, un management financiar profesionist este vital atât în momentele bune cât și în cele de criză, iar gestionarea eficientă a datoriei și fluxului de numerar a fost întotdeauna o parte critică a acestui proces.

Categories: Finanțare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *