În mai bine de 1 deceniu de activitate bancară am văzut multe companii care au falimentat, de la cele care ocupau primele locuri în topurile de profil până la întreprinderi locale mici. Chiar dacă unele dintre aceste falimente, mai ales ale companiilor mari și cunoscute, păreau a fi de neconceput pentru cineva din exterior, au existat întotdeauna semnale de avertizare care s-au manifestat cu mult înainte ca afacerea să se închidă.
Iată șapte posibile semne că afacerea ta are probleme financiare.
1. Fluxul de numerar este dezechilibrat
În afaceri, „numerarul este rege”. Un flux de numerar echilibrat, în care încasările sunt suficiente pentru a-ți acoperi plățile, este esențial pentru menținerea activității. Cu toate acestea, de cele mai multe ori, acest flux poate fi fragil, în special în companiile mici. Un client care nu plătește la timp, o extindere prematură sau o cheltuială care nu este necesară, fiecare dintre acestea îți poate afecta fluxul de numerar.
Fluxul de numerar negativ este acceptabil pe termen scurt, într-o perioadă în care afacerea se reechilibrează. Însă, pe termen lung, fără un flux de numerar pozitiv o afacere nu își poate plăti cheltuielile și, prin urmare, nu poate supraviețui. Amânarea la plată a facturilor, a impozitelor sau a salariilor este un semn al fluxului de numerar dezechilibrat.
2. Presiunea creditorilor crește
Cel mai bun mod de a-ți menține creditorii fericiți și de a minimiza astfel presiunea datoriei este pur și simplu să îi plătești la timp. Într-o perioadă în care plățile depășesc încasările, poate fi tentant să renunți la plata unor furnizori sau a băncii. Dar acest comportament este o modalitate sigură de a strica relațiile cu creditorii, care te vor urmări pentru a-și recupera banii, inclusiv prin acțiuni în justiție.
3. Te refinanțezi mereu
Refinanțarea în sine nu este un semn de probleme financiare; este o metodă legitimă de a obține condiții mai bune de credit. Deși refinanțarea nu este anormală, compania trebuie să își poată permite rambursările. Dacă se întâmplă frecvent, ar putea fi un semn al unor probleme financiare mai profunde. Creditorii vor deveni prudenți la companiile care se refinanțează periodic, ceea ce poate genera probleme financiare ulterioare.
4. Apar problemele de personal
Personalul este una dintre componentele vitale ale oricărei afaceri, iar moralul angajaților se corelează adesea cu sănătatea companiei. Printre cele mai evidente semne de probleme financiare legate de personal sunt concedierea, reducerea beneficiilor sau a bonusurilor, înghețarea salariilor.
De asemenea, pentru a face economii sau pentru a reduce cheltuielile cu personalul, poți modifica contractele cu personalul, poți reduce orele, sau poți obliga personalul să lucreze mai mult pentru aceiași bani. Făcând acest lucru riști să deteriorezi relația cu angajații tăi ceea ce va conduce la următorul punct.
5. Atmosfera la birou devine tensionată
Reducerea beneficiilor și creșterea așteptărilor față de angajați va duce la o atmosferă tensionată și la o scădere a satisfacției la locul de muncă. Biroul poate deveni mai puțin un loc de muncă și mai mult un loc de aplanare a conflictelor. Personalul poate fi afectat de această schimbare a atmosferei și va începe să plece în număr mare.
6. Accepți contracte individuale sau proiecte punctuale pentru depășirea problemelor
O afacere care funcționează sănătos are un portofoliu de clienți care generează încasări relativ constante și predictibile. Dependența comercială de unul sau câțiva clienți este riscantă, chiar dacă aceștia sunt jucători importanți din industrie. Dacă unul dintre clienți reduce comenzile sau, mai rău, își schimbă furnizorul, efectele vor fi mult mai neplăcute decât avantajele colaborării inițiale.
Este posibil ca afacerea să se bazeze mai mult pe mai puțini clienți sau să se concentreze mai mult pe achiziția de clienți noi decât pe păstrarea celor tradiționali. Acest lucru ar putea înrăutăți relația cu clienții existenți și ar putea fi un semn că afacerea are nevoie de venituri suplimentare.
7. Clienții au observat
Clienții intuiesc atunci când lucrurile se schimbă și, dacă simt că primesc mai puțin pentru aceiași bani, este foarte puțin probabil să stea liniștiți. Dacă angajații sunt nemulțumiți, prețurile cresc brusc sau beneficiile pentru clienți, cum ar fi programele de loialitate sau reducerile, sunt tot mai rare, zvonurile vor începe să circule. Iar de aici până la scăderea vânzărilor nu mai e decât un pas.
Pe scurt
Nici o companie, indiferent de mărimea ei, nu este imună la probleme financiare. Este posibil ca aceste semne, analizate separat, să nu indice întotdeauna dificultăți. Dar atunci când aceste simptome încep să se adune este un semn clar că afacerea nu merge bine și este timpul să te gândești la soluții care să readucă lucrurile la normal.