În cazul întârzierilor la plata facturilor, am constat că nici un client nu seamănă cu altul. Fiecare are o scuză diferită pentru a nu plăti la scadență, ceea ce îți creează o stare permanentă de tensiune. Cu toate acestea, pe măsură ce baza ta de clienți va crește, inevitabil unii vor plăti cu întârziere, iar tu vei începe să observi anumite tipare. Pentru a fi pregătit, începe prin a recunoaște cele mai răspândite tipuri de clienți care plătesc cu întârziere și, atunci când intri în contact cu unul dintre aceștia, utilizează aceste metode pentru a-i determina să plătească.
1. Uitucul
Nu-i așa că ai clienți care întotdeauna par să uite de data scadentă a facturii? Ei spun că o vor plăti imediat, spun că banii sunt deja pe drum și, totuși, încasarea întârzie să apară. Știi că nu încearcă să te păcălească și că, în cele din urmă, vor plăti, dar se pare că plata ta nu se află în topul listei lor de priorități. Trucul cu acești clienți este să ajungi cât mai sus pe această listă. Nu îi lăsa să te uite. Cum? Reamintește-le. Permanent.
Cu o săptămână înainte de data scadenței, trimite-le un mesaj de informare. Fii prietenos, dar nu uita că scopul tău este să te asiguri că își vor aminti să plătească. Dacă data scadenței sosește și încă nu ai încasat, sună imediat pentru a verifica. După ce i-ai contactat, continuă să trimiți mesaje de informare; acestea ar trebui să devină puțin mai ferme cu fiecare mesaj. Asigură-te că înțeleg consecințele amânării plății.
2. Săracul
Sunt sigur că ai primit și tu astfel de apeluri telefonice: cele în care clientul îți spune că trece printr-o perioadă mai grea și că așteaptă o sumă importantă din care te va plăti pe tine. Este frustrant și din cauză că nu te-ai așteptat ca acest client să fie o problemă.
Totuși, există speranță cu acești clienți. În loc să presupui că banii de la ei vor fi pierduți pentru totdeauna sau că va trebui să aștepți luni de zile înainte de a fi plătit, fii creativ în modul în care încerci să-ți încasezi banii. Implementează un plan de plăți pentru acest client. Lucrează împreună cu el pentru a începe să facă plăți de orice sumă și în orice perioadă de timp care ție nu îți afectează fluxul de numerar și la care el se poate angaja.
3. Cronicul
Este acel client care plătește foarte greu de fiecare dată și care îți generează o stare de nervozitate de fiecare dată când se apropie scadența facturilor. Este evident că acești oameni au obiceiuri financiare proaste și că ar fi fost cel mai bine să eviți să faci afaceri cu ei de la început.
Cel mai eficient mod de a face față acestor tipuri de probleme este să le previi. Fii precaut atunci când acorzi termene de plată. Adună informații privind comportamentul la plată pentru fiecare dintre clienții tăi, astfel încât să ai o idee despre cum au plătit în trecut. Dacă ești informat vei putea evita să faci afaceri cu cei care tind în mod constant să plătească cu întârziere.
4. Dispărutul
Dar cum rămâne cu acei clienți care nu mai sunt de găsit? Le trimiți factura și apoi nu mai auzi niciodată de ei. Există și astfel de momente în care trebuie să-ți dai seama că nu mai poți să rezolvi singur problema.
Când nu poți comunica deloc cu un client și numărul de zile de întârziere se adună, apelează la profesioniști. Contactează o agenție de colectare a creanțelor pentru a avea grijă de clienții tăi restanți. Deși nu este metoda perfectă, uneori este singura modalitate de a avea grijă de acei clienți de la care nu poți recupera singur banii.